ویژگی های کفش خوب

لابد شما هم این جمله معروف «پا، قلب دوم شماست» را شنیده‌اید. قلب‌های دوم ما در کفش‌های جورواجوری می‌تپد که از صبح تا شب می‌پوشیم. چینیان قدیم در گذشته به پا اهمیت زیادی می‌دادند و از آن به عنوان «قلب دوم» انسان یاد می‌کردند. آنها نقاط مشخصی از کف پا را با یکی از حواس پنجگانه مرتبط می‌دانستند.

کفش مناسب چیست؟
می‌توان گفت که در انتخاب کفش معمولا چهار عامل قیمت، جنس، رنگ و مدل تاثیر مشخصی دارند. قیمت یک عامل اقتصادی است که به فرد و جامعه مربوط می‌شود، رنگ و مدل هم متاثر از سن، جنسیت و گرایش‌های فردی و اجتماعی هستند و جنس و کیفیت کفش هم به اوضاع اقتصادی و وجدان اجتماعی جامعه بازمی‌گردد.
 اما براساس تحقیقات انجام شده می‌توان گفت که مردم در انتخاب کفش، مدل و قیمت آن را از فاکتورهای بسیار مهم می‌دانند و متاسفانه راحتی کفش جزء اولین‌های آنان قرار نمی‌گیرد. مفهوم راحتی کفش از اندازه بودن آن متفاوت است چرا که راحتی کفش به معنای در نظر گرفتن کارکردهای واقعی آن در هنگام انتخاب است و کارکرد اصلی کفش به نقش حمایتی و حفاظتی آن بازمی‌گردد.


انسان بر روی دو پای خود راه می‌رود، می‌پرد و می‌دود. وقتی به آنالیز حرکت پا توجه کنیم پای انسان را یک اهرم حرکتی می‌یابیم که در مقابل نیروهای واکنشی زمین از خود کنش نشان می‌دهد و بدون یک کفش مناسب به بافت‌های نرم پا فشار خواهد آمد. یکی دیگر از نقش‌های مهم کفش، نقش شکل‌دهی و ظرافت بخشی به اعمال پا و کمک به اجرای الگوی درست حرکت است به طوری که بدون کفش راه رفتن انسان شکل ناخوشایندی به خود می‌گیرد مصداق این مسئله را به وضوح می‌توان در ورزش‌های مختلف دید چرا که هر ورزشی کفش مخصوص به خود را دارد و پا را از بسیاری آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند.

انواع کفش
این روزها خرید کفش برای همه به عذابی سخت تبدیل شده است. آنقدر اسم‌های مختلف روی کفش‌ها گذاشته‌اند که خریدار گیج می‌شود. هیچ دو مغازه‌ای را نمی‌بیند که اسم مشترک بر روی یک کفش گذاشته باشند. به گفته خود فروشندگان کفش، اسامی که بر روی کفش‌ها و مدل‌های آن گذاشته می‌شود استاندارد خاصی ندارد و هر فروشنده براساس سلیقه خودش از اسامی خارجی که گاه هیچ ربطی هم به کفش ندارد استفاده می‌کنند یا از اسم‌های ایرانی استفاده می‌کنند اما لااقل تمام فروشندگان در مورد انواع کفش‌ها با هم توافق دارند. کفش‌ها از حالت اسپورت یا پاشنه تخت(ورزشی - کفش مناسب پیاده‌روی) شروع می‌شوند تا به کفش‌های پاشنه‌دار (مناسب برای مهمانی) که از سه سانتی شروع می‌شود تا به پنج سانتی، هفت سانتی و ده سانتی می‌رسند.چکمه(بوت)، نیم چکمه (نیم بوت) و صندل هم از انواع دیگر کفش‌ها هستند.

چند توصیه برای انتخاب کفش
 برای خرید کفش سعی کنید بعدازظهرها اقدام کنید چرا که در این زمان پا اندازه واقعی خود را به دست آورده است.. بهتر است در هنگام خرید کفش هر دو لنگه کفش را بپوشید و اندکی با آن راه بروید.
 به انگشتان کوچک خود نگاه کنید که به صورت برجستگی در رویه کفش هویدا نشده باشند. توجه داشته باشید که پاشنه پا کاملا در کفش جا بگیرد زیرا پا ابتدا از پاشنه فرود می‌آید و گشادی یا تنگی آن باعث چرخش و زمین خوردن فرد می‌شود. پنجه باریک کفش عامل اصلی عارضه کج شدن شست و فرو رفتن ناخن در انگشت شست است و در استفاده درازمدت باعث ایجاد ضایعات مفصلی، سوزش و اثرات نامطلوب بر عضلات ناحیه کف و ساق پا می‌شود. شایان ذکر است که فشار مستمر بر اعصاب و عروق پا موجب خستگی و کم شدن استقامت آن و در نهایت ایجاد کمردرد می‌شود.
 استفاده از کفش‌های پاشنه بلند باعث افزایش گودی کمر و متعاقب آن کمردرد و از بین رفتن گودی پا و تسریع در ایجاد صافی کف پا خواهد شد. حداکثر ارتفاع مجاز پاشنه دو سانتی‌متر است و همچنین توجه به سطح مقطع کفش از ضروریاتی است که بایستی تمام وسعت پاشنه را بپوشاند.
 کفش باید از جنسی باشد که در برابر نفوذ گرما، سرما و ورود آب مقاوم بوده و دارای وزن کمی باشد. رویه بیرونی کفش باید به گونه‌ای باشد که تهویه و گردش هوا را به خوبی انجام داده و زبانه آن طوری باشد که بتواند به خوبی از فشار بندها، دکمه‌ها و سوراخ‌های فلزی بر روی پا جلوگیری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد