تفاوت بشر ، آدم و انسان
هرچند
در زبان فارسی و محاورهای میان کاربرد کلمات «بشر، آدم و انسان» تفاوتی
قائل نیستیم و هر سه را به یک معنی استعمال میکنیم، ولی با توجه به توضیح
ذیل و به استناد بعضی از آیات و الفاظ قرآنی متوجه خواهیم شد که میان این
سه واژه تفاوت بارز و آشکاری وجود دارد.
بدون شک خلقت بشر بر خلقت آدم و انسان سبقت دارد. حضرت امام صادق علیهالسلام در حدیثی میفرمایند:
"شاید
شما فکر میکنید که خداوند جز شما بشری نیافریده است، چرا! به خدا قسم که
خداوند هزاران هزار بشر آفریده است که شما در آخر این سلسله قرار دارید."
در
کتاب خصال شیخ صدوق از امام محمد باقر علیهالسلام نقل شده است که خداوند
عزوجل از آن روز که زمین را آفریده، هفت عالم در آن پدید آورده است و
بشرهای این عوالم از فرزندان حضرت آدم علیهالسلام نبودهاند و خداوند
آنها را یکی پس از دیگری با جهان مربوط به خودشان در زمین منزل داد، سپس
حضرت آدم علیهالسلام ابوالبشر را آفرید و انسان را از او پدید آورد.
جرم دندان چگونه تشکیل می شود؟
سوال
فوق، پرسش بسیاری از بیماران است که یا خود متوجه وجود جرمهای غیر طبیعی
در روی دندانها و نزدیک لثه ها شده اند و یا به توصیه دندانپزشک خود به
انجام عمل جرمگیری جهت حذف جرم، ترغیب شده اند . این پرسش را باید از
جهات مختلفی مورد بررسی قرار دهیم .
- اینکه اصلاً جرم چیست و اگر از روی دندانها برداشته نشود چه خواهد شد؟
- اگر رنگ زرد و نازیبای جرم و یا به عبارت دیگری زیبایی دندانها برای ما مهم نباشد، چه ضرورتی بر جرمگیری وجود دارد؟
- اگر بنابر جرمگیری حذف جرمهاست چه آسیبهایی متوجه دندانها خواهد شد؟
- اگر در طی جرمگیری به دندانها آسیب برسد . آیا باز جرمگیری توصیه می شود یا خیر؟
همترین عواملی که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی
، انگیزه و هدف ، تجارب گذشته ، موقعیت و محیط یادگیری ، روش تدریس رابطه
جز و کل ، تمرین و تکرار.
یادگیری (learning discomfort )یک فرایند
است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعامل ،
تغییرات گوناگونی را به دنبال میآورد. بررسی همه عوامل موثر در فرایند
تدریس ، امکان پذیر نیست. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در
روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ، انگیزه و هدف ، تجارب گذشته ،
موقعیت و محیط یادگیری ، روش تدریس رابطه جز و کل ، تمرین و تکرار.